tisdag 28 juli 2009

Datafusk

Någonting som man naturligtvis hatar här i världen är datafusk. Det vill säga när ett spel ger datorn fördelar som spelaren inte har. När datorn kan göra saker som spelaren inte kan. På samma sätt hatar man ju också när datorn ger spelaren fördelar som datorn inte har, omvänt datafusk eller vad man skall säga.

Igår spelade jag beyond the sword (civ 4). Allting gick finfint, jag hade säkrat hästarna och var på väg att säkra järnet. Då dyker det upp en random event som innebar att det dök upp fyra barbariska swordmen (styrka 6) utanför min stad där jag hade säkrat hästarna. Staden försvarades av en quencha (styrka 2). Okay, det här var inte ett egentligt datafusk men det kändes så. Det var otroligt frustrerande. Sedan tog några andra den staden, medans barbarswordsmennen tog min huvudstad. Då stängde jag av.

Linnéa har pluggat som attans på senaste och Linus är ju borta. Jag har haft det lite ensamt på senaste tiden. Men i förrgår så fick jag ett husdjur. Detta husdjur var en stor och fin nässelfjäril som mest satt och hängde i taket. Jag tyckte det var lite trevligt. Men idag så hörde jag ett fladdrande ljud. Det visade sig att fjärilen försökte tränga ut genom en fönsterruta. Så jag släppte ut den. Man kan tänka sig att den hade ledsnat lite på mig. Till exempel så lekte jag aldrig med mitt husdjur eller gav det mat.

Igår såg jag en hel film och två icke-hela. De två icke-hela var först rallybrudar. Helt okay, men jag var tvungen att gå och köpa kinamat när det var en halvtimme kvar av den. Den andra icke-hela var I am legend. Jag har tittat på en del av den förr men inte den här gången kunde jag se hela eftersom jag fick ett bootycall från linnéa. Den hela filmen som jag såg var cinderella man. Allt var skit och jobbigt. Men det som är bra var att jag visste att det skulle sluta bra eftersom den hette cinderella man. Det var ju skönt. Rätt bra film tyckte jag.

Tata!

3 kommentarer:

emma sa...

beyond the sword är ett fantastiskt spel! Hela sommarlov har ägnats till att ta kol på mansa musa. Visst är det lite jobbigt när det dyker upp oväntade barbarer, men i värsta fall får man loada senaste auto-save och lösa situationen på ett sätt som inte är ett dugg mer fuskigt än plötsliga barbarer! :)

blirger sa...

Laddningsfusk alltså. Det känns lite sådär. Men det kanske är sådana fultricks som krävs.

Linus sa...

hej hej fran skottland! du ska bara veta vad jag gjorde ikvall.. jag berattar sen, moahaha