tisdag 7 augusti 2007

Namn

En kassörska hette Florence. Det tyckte jag var lite fint.

Jag fick en gitarr av min mor häromdagens. En akustisk stålsträngad en. Hon köpte den för 400 pix. Den är fin för att vara en 400 kronors gitarr. Sunburst och allt. Den är bra att spela på också, väldigt mycket karaktär i ljudet.

Frågan är, vad skall hon (gitarren) heta? Jag skulle gärna vilja att den som läser detta kommer med ett förslag på namn. Jag vill ha ett tjejnamn, ungefär som båtnamn liksom.

Mina andra gitarrer heter: Ophelia, Naomi och Catherine. Sen har jag en till gitarr som jag inte har något namn på men den har å andra sidan Stefan långtidslånat (med min välsignelse). Min Ukulele heter Ukilelis. Mitt dragspel heter Diana vilket var lätt att komma på eftersom modellen heter det. Sen har jag nog inte något annat instrument med namn på.

Jag tycker att det känns lite konstigt att ge namn åt vissa instrument. Vad döper man till exempel en triangel? Eller ett melodica? Jag har inte ens något namn på mitt elpiano. Svårt det där med namn.

Jag har fortfarande blaffiga blåmärken sen jag ramlade ner för trappan. Superhjältar får aldrig blåmärken. Men de blöder. Vissa av dem.

Imorse hade jag över en liten liten kalv (typ två dagar) som hade hamnat på fel sida av tråden. Den låg och gömde sig i det långa gräset. De är väldigt duktiga på att gömma sig de där småkalvarna. Jag gick fram och försökte få upp den genom att kittla den under armarna - kalven låg stilla. Till slut insåg kalven att den nog, trots allt, var upptäckt och då for den iväg som ett skott och slog nosen i en brunn. När kalven gjorde detta så bräkte den vilket fick till effekt att typ tjugo kor snabbt som ett skott dök upp för att skydda kalven. Värsta mamma mu-armén. Kor är ju inte världens mest graciösa löpare men där var de minsann snabba. Kor är typ hur bra mödrar som helst. Väldigt beskyddande och sådär.

Idag skall jag på DN-galan med Linus. Det blir nåt att hänga i midsommarstången det.

5 kommentarer:

LadyC. sa...

Vad kan väl vara mer passande än Cecilia? Visserligen kyrkomusikens skyddshelgon, men hon skyddar säkert annan musik också ska du se! Pling plong!

Anonym sa...

Ja...varför inte?

jag skall fundera lite på det och känna hur det känns.

LadyC. sa...

Nå? Och det är ju inte precis så att förslagen har rasat in heller då..måste ju betyda att mitt förslag vinner, visst? ;)

Anonym sa...

Så blir det! Från och med nu heter min nya gitarr Cecilia. Sen när jag blir superhäftig superstjärna så kan du säga att jag har en gitarr som är, typ, döpt efter dig.

Grattis ladyc. du har vunnit den stora namntävlingen. Priset är en imaginär klapp på axeln!

LadyC. sa...

Känner mig rysligt hedrad! :-D