torsdag 15 maj 2008

Jag har aldrig...

...varit så laddad som jag är nu inför eurovision song contest. Detta beror på två fantastiska låtar. Jag talar naturligtvis om Belgiens och Bosnien-Herzegovinas bidrag.

Belgiens bidrag heter Julissi Na Jalini och framförs av Ishtar. Det är min favvolåt. De sjunger på låtsasspråk. Väldigt skickligt utformat låtsasspråk kan tilläggas. De har dessutom en pilimarisk cellist. Jag får lite amelievibbar av leadsångerskan, det kan vara det röda på det gröna. Dessutom en fantastisk sättning med nylonsträngad gitarr, klarinett, flöjt och lite stråkar. Ingen perkussion. Ett helt fantastiskt bidrag och jag hoppas hoppas hoppas att de vinner.

Bosnien-Herzegovinas bidrag heter Pokusaj och framförs av Laka. Allting är så vackert. Jag får en del BD-Henrik Berggrenvibbar av sångaren. Tjejen som dansar och sjunger lite tycker jag dessutom också är väldigt bra. Jag gillar också den sköna dynamiken i låten med härliga vändningar. Låten finns på youtube även på engelska här. Jag vet inte riktigt vilken version som jag tycker bäst om. Antagligen framför väl de den på engelska i eurovision. Jag älskar textraden, i den engelska versionen, "I'm gonna try to kiss you - please act like you dont know why".

Jag håller Belgien som min favvis och BH som tvåa. Jag har inte hört riktigt alla låtar så jag vet inte vilken som är trea. Av de jag har hört lutar det mot att ingen är trea.

Ojdå, bara en kvart tills folkes stänger. Bäst jag går ner och köper snacks.

[...]

Det blev icas sourcream and onion. chipsen kommer att komma väl till pass när jag senare under denna kväll kommer att kika på en fransk film som går på tvåan. Filmen heter "Mannen på tåget" och jag tror att jag inte sett den förr. Svt alltså, de visar filmer som man annars kanske inte skulle komma i kontakt med.

Idag har jag spelat pingis med Johan till exempel. Jag har också varit och körat. Linda Bengtzing var på besök idag. Jag har alltid haft ett gott öga till Linda Bengtzing och efter idag så har det intrycket förstärkts. Hon är en väldigt skicklig artist och verkar vara en glad och härlig person, måste jag säga.

Fina fisken.

Inga kommentarer: