fredag 5 oktober 2007

Balsam för själen

Idag har jag varit och fikat med mina gamla religionshistoria-kompisar. Närmare bestämt (I alfabetisk ordning); Daniel, Jonna, Kristina och Linda. Det var väldigt bra tycker jag. Alltid när man fikar med det gänget blir det en massa intressanta diskussioner. Idag diskuterade vi bland annat hur Jesus skulle vara som politiker samt hur livet är ett dataspel.

Vi träffades klockan 11. Imorse tittade jag på "bonde söker fru" (som jag hade spelat in eftersom jag missade det när det gick). Det är ett fantastiskt program. Man får se de där notoriska ungkarlarna träffa kvinnor. Programmet är kanske deras enda chans att träffa någon. En bonde speciellt är supersöt och honom unnar jag verkligen att träffa en tjej, jag minns inte i farten vad han heter.

I huvudtaget blir jag så glad när människor som kanske har lite svårt att träffa andra, till exempel för att de är så blyga, faktiskt träffar andra. Det är som balsam för själen. Jag vet ju att det finns så många fantastiska människor där ute som inte får någon kärlek (jag känner flera stycken, och är till viss del en av dem). Det gör mig ledsen och nedstämd, men ibland så händer det fantastiska: att två människor finner varandra.

Jag tror att det finns en uppsjö mr.- och ms. right för var och en av oss därute. Problemet är bara att för att kärlek skall uppstå så måste de dels träffas och, vilket händer mer sällan, de måste på något sätt få sin kärlek bekräftad av varandra. Den där blicken betyder just det man hoppas att den gör. Men det är inte så himla lätt att agera på den om man inte har självförtroende lika stort som atlanten.

I bonde söker fru bekräftas intresset på ett ganska konstruerat och konstigt sätt (med alla fällor det innebär), men det bekräftas. Det är det som behövs.

Tänk om man bara kunde gå fram till någon och säga "jag är intresserad av dig". Personen kunde antingen hålla spegel eller säga "nja" i det förra fallet kunde kärlek uppstå och i det senare kunde den intresserade gå vidare.

Det är inte lätt det där spelet. Vissa behärskar det och skördar frukterna. Andra gör det inte och lever i misär.

När kommer tv-programmet "lärarstudent söker flickvän"?

Inga kommentarer: