måndag 8 oktober 2007

Nörd!

På tentaförfesten förra veckan satt vi och berättade på vilket sätt vi var nördar. Jag sa att jag var musik och tv- /dataspelsnörd. En bra kombination tycker jag. Och det är klart att jag tycker det eftersom jag liksom besitter kombinationen. Det är två klassiska nördämnen. Till och med är det så att det kanske är just de ämnena man som man först tänker på när man hör ordet nörd. Möjligtvis kan också tänka sig data, fysik och historia också.

Det är svårt det här med definitionen av nördighet. Man kan tänka sig att man är nördig om man är oerhört insnöad i något eller några ämnen. Men man kan också tänka sig att man är nördig om man sysslar med klassiskt nördiga saker väldigt mycket. Som dataspel till exempel.

Tv- /dataspel räknas väldigt sällan som riktiga intressen. Det är något som man gör om man inte har några "riktiga" intressen. Musik däremot gills som ett riktigt intresse, särskilt om man spelar musik. Om man spelar klarinett så är det inget tvivel om att det räknas som ett väldigt bra och duktigt intresse. Om man inte spelar något intrument men gillar att lyssna på musik så är det inte riktigt lika bra.

Jag skulle vilja träffa någon som var musik och tvspelsnörd. De kvinnliga tvspelsnördarna är dock ganska få. Jag tror att det kommer en ny generation av sådana men det är nog sämre med tjejer i min ålder eller i närheten som är tvspelsnördar.

Men jag är inte i position att ställa musik och tvpspelsnördighet som krav för att jag skall vilja vara med henne. Dessutom fungerar väl inte kärlekens mekanismer så. Men det är ju roligt om man har åtmistone något intresse som man delar. Må vara att människor kanske inte uppfattar det som ett riktigt intresse.

Jag hade seminarium idag. Det var roligt och jag gjorde helt okay ifrån mig. Efter seminariet köpte jag en tröja och ett par byxor. Sen gick jag hem. Här är jag nu.

Jag lyssnar på weeping willows skiva broken promise land. Att utmana ödet kan tyckas, men jag klarar mig från depression. Jag tror att jag har en dröm som suddar ut alla realistiska moln som skymmer solen.

För ett tag sen var jag uttråkad. När man är uttråkad skriver man med fördel in bored.com i adressfältet. Där läste jag roliga namn på countrylåtar. Jag föll särskilt för "I Don't Know Whether To Kill Myself Or Go Bowling". Bored.com. Dagens sidtips.

Ha det bäst, kära du!

Inga kommentarer: