onsdag 26 september 2007

Songs I wish I had written

Jag har fortfarande ont i halsen.

Igår spelade jag Secret of Mana och skrev PM. En bra dag.

Jag var på väg till Johan, och på vägen dit började tänka på vad den utmärkta artisten Fireflies har för tagline på sin myspacesida; "Teach me all your favorite spells". Jag tycker att det kan vara de bästa ord som skrivits. Sen blev jag förbannad för att jag inte kom på dem själv. Skitförbannad. Sen resten av vägen till Johan gick jag och försökte komma på meningar som var lika bra. Jag lyckades inte så bra.

Nu när jag kom hem och kikade på fireflies sida visade det sig att det faktiskt stod "tell me all your secret spells". Fortfarande väldigt bra. Men kanske inte riktigt, riktigt lika bra. Hur som helst så kan jag inte använda "teach me your favorite spells" eftersom det är för nära, och det känns fortfarande som att det i väldigt stor utsträckning är fireflies ord.

De senaste dagarna har jag lyssnat oerhört mycket på Vit Päls' låt wu tang clan. Den önskar jag verkligen att jag hade skrivit. Den har en helt fantastisk text. Som tur är skulle jag inte ha kunnat skrivit låten eftersom jag aldrig direkt har lyssnat på wu tang clan. Så då slipper jag vara förbannad över att jag inte gjort det. Men jag önskar fortfarande.

En annan sak jag önskar att jag hade skrivit är raderna "and we saw things without names, so we gave them names". Att namnge saker utan namn måste ju vara bland det bästa man kan göra tillsammans med en annan människa.

Det är ju de här småsakerna man vill göra. Prata om de här små helt onödiga tingen och förstora upp dem. Brottas. Åka pulka. Fuldansa. Hitta på bus. Mmm.

Imorgon har jag seminarium, antingen kommer jag vara lysande eller skitdålig. Vi får se vilket det blir.

Tjipp och hej!

Inga kommentarer: