lördag 8 september 2007

Vänster eller höger ben?

Jag var otillfredsställd. Saker saknades. Jag spelade egna låtar som var dåliga för mig på gitarr vilket inte gjorde saken bättre. Det är lustigt det där. Om en man spelar en låt tillräckligt mycket så tappar den mening och blir något i sig själv, något som tappar ganska mycket av känslan. Jag har en låt på min repertoar som heter "Fine!". Det är nog den näst värsta låt jag har skrivit det senaste året. Den värsta heter Quasimodo och den vågar jag inte ta i med tång. Fine spelar jag dock väldigt ofta vilket har gjort den väldigt avdramatiserad. Dessutom har den evolverat väldigt mycket.

Jag ringde till Linus för att ta reda på när vi skulle gå till Spader. Han föreslog att vi skulle ta en Pizza. Jag var inte sen att acceptera. Vi åt Pizza och jag fick span på att Linus har en ny söt korridorare. Jag kanske skall börja semi-stalka henne och pressa Linus på information.

Vi gick till Spader men vi hade båda glömt bort var han bodde och han vägrade svara i telefon. Till slut fick vi fatt i Spader och kom in till honom. Vi tittade på Kallurs lopp från fredagens Golden league gala några gånger, Spader hade nämligen spelat in det. Vi försökte se loppet i slowmotion men vi förstod oss inte på Spaders high tech prylar. Vi tittade sedan på Finnkampen. Linus försökte få Spaders norska flickvän Marthe att hålla på Finland så att det skulle bli lite mer stämning. Han misslyckades.

På vägen till Spader visade det sig att Linus hoppar med höger ben, trots att han är högerhänt. Detta diskuterades livligt när vi var hos Spader. Linus tyckte minsann att det var bättre att hoppa med höger ben, vi tyckte att det var bättre med vänster.

Efter vi tittat på Friidrotten gick vi och handlade mat. Det blev tacos. Sedan gick vi hemåt. På vägen hem utmanade Linus mig i hopp. Spader agerade planka (han markerade övertrampslinjen med foten) samt domare. Jag sa att jag minsann skulle ta i och vara seriös. Därför valde jag att hoppa ut på en gräsmatta så att landningen skulle bli lite skonsammare. Jag tog sats och Linus sa "jag kommer direkt efter". Hoppet skedde med det korrekta vänsterbenet. Efter att jag hade hoppat orkade jag inte hålla emot landningen vilket fick följden att jag gjorde en längdhoppslandning och gräsade ner min tröja. Precis efter hoppet ropade Linus "NEJ! vad gör du!!" Inte för att jag hade fallit utan för att han tydligen hade utmanat mig på tresteg snarare än längdhopp. Detta hade jag inte uppfattat. Vi fortsatte hem till Spader. Linus hoppade aldrig.

Vi lagade till qourntacosgrejerna och åt. Sedan hängde vi tills fotbollsmatchen började. Jag gick därifrån efter 25 minuter av första halvlek och gick till UKKen som ligger väldigt nära. Där träffade jag Lorenzo och Martin från den eminenta bandet med det eminenta namnet "Tja Polarn" (Martin spelar i bandet alltså, inte Lorenzo). Vi avnjöt Those Dancing Days vilka spelade sönder både trummor och strängar. Men det var en bra spelning, den blev bättre och bättre ju längre tiden gick. Efter spelningen träffade jag min gamla klasskompis (högstadiet och gymnasiet) Lager. Trevligt. Sen kilade jag hem till Spader och såg slutet av fotbollsmatchen.

Sedan gick jag hem genom ett fullsmockat Uppsala (det är evenemanget kulturnatten). Jag träffade en kompis, Ehrning. Och här är jag nu, typ.

Lyssnar på Beirut, varför har ingen berättat om det bandet tidigare? Jag är ju helt lost alltså.

Jag har saknat mina nya och braiga klasskompisar idag. Jag tror det blir en bra termin det här.

14 kommentarer:

LadyC. sa...

Och så skaka lite grann;
Höger arm . Höger ben. Höger fot.

Anonym sa...

Är du högerhänt och hoppar med höger ben lady?

LadyC. sa...

Ja, men ivern rev med mig där i sången. Det är vänster hand som gäller när jag cyklar. Inte på pedalen alltså, men du fattar nog. :)

Anonym sa...

Nej, inte alls actually. Menar du att om du håller styret med en hand så styr du med vänster hand?

LadyC. sa...

Du tänker helt rätt! Styr jag med en hand är det vänster som gäller. Höger litar jag inte alls på. Då kör jag omkull.

Anonym sa...

Men det är helt normalt, det är precis som om du skulle ha ett gevär och skulle sikta, då skulle du ju sikta med vänster och trycka av med höger. Det är lite lustigt det där. Om du håller i typ en innebandyklubba så siktar du med höger hand och gör powerrörelsen med vänster. När du bär något så bär du med den vänstra och stabiliserar med höger. Med andra ord verkar det som att man prioriterar högerns fingerflinkhet före dess styrka. Fast när man spelar gitarr är det inte så. Det känns helt konstigt och slumpmässigt det här.

LadyC. sa...

Fast när det gäller golf så gör jag motsatt.
Finns kanske inte någon regelbundenhet i det här. Varför inte ta reda på det på allvar? Vi drar igång en vetenskaplig undersökning!! Ye!

Anonym sa...

Okay jag tänker såhär: man kan utsätta en försöksperson för experiment. Till exempel börjar man med att be någon lyfta på något som har betydande vikt. Sedan ber man personen göra något som kräver lite fingerflinkhet...knäppa med fingrarna kanske. Sedan ber man personen lyfta och knäppa med samtidigt. Tesen är att personen kommer att lyfta först med höger, knäppa med höger och sedan lyfta med vänster och knäppa med höger. Om personen är högerhänt dvs. Vad som är mysteriet är varför man har vänster hand på greppbrädan om man spelar gitarr, fiol eller dylikt. Man kanske får utforma något annat test för detta. humm humm...

Och sen har vi ju golfmysteriet.

LadyC. sa...

låter som en kanonidé! men speciellt vetenskapligt blir det kanske inte. Jag vill ha den här undersökningen publicerad liksom! Jag siktar högt!

Anonym sa...

Men lady, var har du för invändningar mot metoden? eller, vad är det vi vill undersöka egentligen?

Vad jag är ute efter är hur kroppen(?) prioriterar när den ställs inför att utföra två handlingar som bäst görs med högern. Fingerfärdighet eller styrka. Möjligtvis finns det andra aspekter och man kan göra en lista på prioriteringar.

Hade du tänkt en mer medicinsk approach?

bolla, bolla! Och sen kan du doktorera i ämnet.

LadyC. sa...

Jag tror vi får bortse totalt från sportsaktiviteter (här räknas även musicerande i alla tänkbara former in).
Vi bör nog öka antalet försökspersoner om vi ska förvänta oss ett signifikant/icke signifikant resultat då detta blir svårt med endast en deltagande.
Låt oss dra folkmassan med i detta. Alla ska med! Låt det bli en folkrörelse!
I'm so excited!

Anonym sa...

heh, jo jag hade nog också tänkt fler än en försöksperson=)

"Alla" är nog tillräckligt underlag för att vår forskning inte skall bli angripen på den punkten.

musiken och sporten är exempel på problemet snarare än själv problemformuleringen.

LadyC. sa...

Ok, missuppfattade lite, trodde det hanldade om mer vardagsliga saker. Men ok. Låt oss hellre avgränsa det till att handla o just sport! Känner vi är nära nu!

Anonym sa...

Avgränsning är bra. Vi kanske kan jämföra två sporter där man borde använda samma händer till samma funktioner men inte gör det.