måndag 3 september 2007

Tema: skolstart

Jag har börjat skolan. Det var naturligtvis väldigt spännande. De vilsna själarna samlades som packade makriller på vissa utvalda platser. Före klockan 08:00 så kommer man inte in till statsvetenskapliga institutionen om man inte har något form av kort. Så några själar som var tidiga samlades där innan det elektroniska låset öppnades.

Utanför brusewitzsalen samlades sedan den stora massan. De flesta satt eller stod ensamna (ensamma? vad heter det?) och tittade lite försiktigt på sina nya spännande kursare. Vissa kände igen folk från förr och stod och pratade och skrattade, lättade över att slippa vilse-ångesten som annars lätt infaller när man inte känner någon.

Läraren kom och öppnade den olåsta dörren till klassrummet, som ingen hade vågat gå fram och känna på. Utvecklingsstudiestudenterna vällde in genom dörren. Jag satt mig ytterst strategiskt längst bort på en tom rad. På det sättet slapp jag sätta mig bredvid någon, istället var det upp till de andra att sätta sig bredvid mig. En tjej satte sig bredvid mig. Eller...hon lämnade en tom plats mellan oss. Vilket var helt okay eftersom det fanns ganska gott om platser.

Det skickades runt papper. Dock räckte det bara till typ hälften. Då gick ingen mindre än jag fram till läraren och frågade om det fanns fler papper. Vilket det fanns. Då kändes det som jag var lite modig och rutinerad. Inte rädd för något faktiskt.

I pausen satte jag mig på en bänk. En kille satte sig också på bänken, så långt bort ifrån mig som det gick. Efter ett tag kom det fram två tjejer och läste på anslagstavlan som befann sig bakom bänken. Ena tjejen satte sig ner mellan oss två killar och frågade mig hur det kändes. Jag svarade att det kändes bra och att det nog skulle ordna sig. Jag frågade henne inte hur det kändes för henne men hon svarade. Sen var det tyst i typ fem minuter. Efter de fem minutrarna konstaterade jag att det var en lite trevande stämning såhär första dagen. Då kom en konversation igång mellan de fyra närmast närvarande. Standardfrågorna; är det första terminen, nehej vad har du läst innan osv osv.

Jag försökte räkna ut ration lite snabbt. Klassen består förmodligen av cirka 80-85% tjejer. Lite som på ILU (institutionen för lärarutbildning) alltså. Bra ratio om man är singelkille. Inte för att det hjälper, men ändå.

När föreläsningen var slut hastade jag behärskat till akademibokhandeln för att införskaffa kurslitteratur. Som vanligt samlades det ganska snabbt ett gäng utvecklingsstudiestudenter vid statsvet. hyllan. Vi hjälptes åt en smula att hitta böckerna. Alla hittades förutom en. Jag frågade och böckerna var beställda så jag bokade en.

Nu har jag kommit hem och spelat en smula piano. Vad skall man hitta på med sitt liv nu då? och vad skall jag äta för något?

Inga kommentarer: