onsdag 28 februari 2007

Om kramar

Det finns en del regler för när man får kramas. Det finns i vardagssituationer två variabler att ta hänsyn till. Dessa är X, hur nära vänskapen är, och Y, hur långt avstånd i tid sen de kramande sågs. Nära vänner kan kramas nästan lite hursomhelst när de ser varann. När vänskapen är inte är lika nära krävs det mer tid för att få kramas.

Det finns dock tillfällen då dessa lagar nästan helt och hållet sätts ur spel. Det är när det är fest. Då kramas plötsligt de personer som känner varandra jättedåligt till höger och vänster. Jag antar att ni känner igen det. Detta behöver inte bara bero på alkoholen; folk kramas till höger och vänster även om de är nyktra. Det kan dock ha något att göra med närhet till alkohol.

Därför verkar det vara motiverat att införa en till variabel: Z, närhet till alkohol. Det kan vara svårt att sätta numeriska värden på sådana saker som vänskap och närhet till alkohol (alkoholnärhet är snarare en fråga om sinnestillstånd snarare än antal meter). Den mänskliga hjärnan är dock så fantastisk att den klarar av att göra den här beräkningen omedvetet.

Dock verkar det finnas tillfällen då två människor är oense om huruvida de skall kramas eller inte. Detta skulle kunna bero på att de helt enkelt är olika bra på kramarnas matematik.

Det finns undantag till detta system. Till exempel finns det vissa tillfällen då en kram kommer lättare, till exempel om någon är ledsen eller glad.

Det här är ytterst en fråga om normer och om man bryter mot dessa normer framstår man antingen som folkskygg eller, i andra änden av spektrat, som ehh...kåt.

Jag, Daniel och Kristina var och bowlade igår. Jag vann, trots att jag inte är särskilt bra på att bowla. Jag fick en grattis-kram av Kristina. Undrar hur hon tänkte där?

Idag har jag inte fått så många knop gjorda, tyvärr.

Inga kommentarer: