fredag 4 maj 2007

Förteckning över span

På förekommen anledning (kommentarer två inlägg ner) tänkte jag nu försöka sammanställa en lista över de span som jag har haft genom åren. Jag kommer förmodligen att missa minst 75% av spanen som jag har haft. Under detta arbete kommer jag lyssna på Sibiria, för inspiration.

Jag tänker börja med att stipulera en definition av vad ett "span" är: "Ett span är någon som man har betraktat, lite i hemlighet, och känt en viss åtrå inför. Denna åtrå är oftast mest baserad på objektets yttre kvalifikationer. För att spanet skall vara ett span krävs det också någon form av kontinuerlighet; man måste spana på personen minst två gånger för att spanet skall kunna klassas som ett span. Ett span är någon som man inte känner. Därmed diskvalificeras personer som klasskamrater och flickvänner."

Jag tänker inte skriva ut namnen på personerna, istället skriver jag begynnelsebokstaven i deras förnamn. Om jag inte vet, eller har glömt bort namnet skriver jag X. Ibland använder jag ett kodnamn som inte är spanets riktiga namn. Jag tänker lista spanen i någorlunda kronologisk ordning efter epoker i mitt liv, nu kör vi:

Högstadiet

J - Två år äldre än mig, hon gick i nian när jag gick i sjuan. Vi var i samma elevråd. Kan ha haft de bästa ögonen som jag någonsin har sett. Jag försökte googla henne häromsistens för att se hur hon såg ut nuförtiden men misslyckades. Hon har ett vanligt namn och bildsökningen gav inga resultat. Jag har inte sett henne sen hon gick i nian, så jag var lite nyfiken.

T - Halvspan kanske, gick i paralellklass.

I - Ett år yngre än mig. En uppenbarelse, fantastiskt vacker. Jag misstänker att alla straighta pojkar och lesbianer på skolan var kära i henne. Jag satt framför henne på en buss en gång när hon talade i telefon. Hon svor som en borstbindare. Det var lite oattraktivt, men men.

H - Ett år yngre än mig. Söt. Cool tjej.

X1 - Två år yngre än mig, jag borde verkligen komma ihåg namnet. Jag har till och med talat med henne flera gånger.

X2 - Två år yngre än mig, var i samma elevråd. Hon var konstig och flamsig men jag tyckte om henne ändå.

Gymnasiet

M - Ett år yngre än mig. Toksöt liten sak. Hon läser till lärare nu. Hennes elever kommer bergis få apsvårt att koncentrera sig.

X3 - Två år yngre än mig. Läste natur, en häftig katt. Söt därtill.

X4 - Två år yngre än mig. En söt tjej.

E - Läste franska med mig. Superbra tjej. Vi dansade en massa en gång. Det var bra det. Söt också.

Lumpen

X5 - Det fanns en tjej i en parallellpluton som vi pojkar brukade prata om. Söt som katten.

Universitetet (före Jill)

J - Kursare, filosofi. Supersöt...hade/har en superhäftig pojkvän. Typiskt.

H - Kursare, filosofi. Dansflicka, var ett span, blev en vän.

Klara - Den tjej som har påverkat mitt liv mest utan att jag har talat med personen i fråga. The ultimate span. Vi gick och dansade på Kalmars klubb Stones och där var hon alltsomoftast. Hon såg mig och våra ögon möttes typ hela tiden men jag vågade aldrig. Nån gång ställde hon sig och dansade bredvid mig och då frös jag. Jag kunde inte röra mig elle göra nånting. Jag har nog skrivit typ 20 låtar om henne. Jag ångrar dagligen att jag inte pratade med henne. Speciellt dagar som dessa. Hon hette inte Klara egentligen, det var dock det kodnamnet som jag och Linus gav henne. Linus fiskade reda på att hon hette Johanna genom en gemensam bekant, men mer än så vet jag inte så jag kan liksom inte kolla upp henne. AARRRGGHHHHH!!!

(Sen kom Jill med vilket spaningsverksamheten lades ned i stor utsträckning)

Universitet (efter Jill)

Hon med nacken - Jag satt i nyfiket på ILU och lade märke till en jättefin nacke dekorerad med blont hår. Sen när jag såg hennes ansikte tyckte jag att hon var jättesöt. Så då blev hon mitt span. (Hon resulterade i låten She, vilken kan höras på min myspacesida.)

Hon med det perfekta kleopatrahåret - Jag har sett henne ett par gånger på v-dala. Hur bra hår som helst och ett sött ansikte.

Körspanet - Söt tjej. Bra fräknar och fint leende.

The End

Det var det det. Som sagt är det här bara några av de som jag har spanat på. I vissa fall är det tveksamt om personer är span eller om man känner dem för bra. Det är svårt det här, sen kommer man ju inte ihåg alla heller.

Undrar vad jag skall göra idag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant det här. Jag blir riktigt sugen på att göra en egen lista över alla gamla högstadie/gymnasiet/etc-span, men vet inte hur uppskattat det skulle bli hos emma. Hur som helst får jag en obetvinglig lust att berätta att jag minsann också spanade på en J hela högstadiet. Även om det nu inte kan ha varit frågan om hela stadiet för din del utan bara ett år, men ändå. Det där med kalmar-spanet låter synnerligen ångestframkallande, fö. Sånt där kan jag tänka mig att man ältar mer än vad som är riktigt hälsosamt. Men... till saken! Jag kom nämligen på när jag läste listan: var är ICA-spanet? Fick hon inte vara med, stackarn?

Justja, appropå span! Låt mig tipsa om en liknande lista: harem-listan. Jag hänvisar till ett gammalt inlägg i min blogg för mer info:

http://blogg.aftonbladet.se/3066/perma/267569

Emma har för övrigt en dylik lista i sin...

blirger sa...

Bra lista herrnixon!

Jag har gjort en snyggast lista, eller åtminstone droppat några av de som jag tycker är snyggast. Snyggaste killen är Nick Cave och snyggaste tjejen är Jennifer Connelly. Så är det bara!

ICA-spanet har jag bara sett en gång tror jag...jag kommer inte riktigt ihåg hur hon ser ut så jag vet inte.