onsdag 23 maj 2007

Gudinnor, horor, fruar och slavar

Kärt barn har många namn. Jag var poppis i bibblan idag och lånade en bok som heter "goddesses, whores, wives & slaves - women in classical antiquity" av Sarah Pomeroy. Jag brukar nog oftare benämna kvinnor som gudinnor än de andra alternativen. Mitt uppkommande PM skall handla om Hesiodos theogonin och hur kvinnor och män skildras. Typ. Eller nåt sånt. Jag vet inte. Jag har inte börjat.

Nåväl när jag ändå var i trakterna så gick jag till teologiska institutionen för att hämta min tenta och få reda på hur jag kunde klara av den. Jag fick ingen klarhet. Dock så noterades en väldigt skön kommentar på ett av mina svar på en fråga. Kommentaren löd: "Magert!". Han är härlig den galne tysken som vi hade som lärare. När jag blir lärare och rättar prov och uppsatser och sådant skall det bli min standardkommentar; magert! Det är en skön sågning.

En annan skön sågning, på högskoleverksamhet, är att benämna en uppsats, eller nåt, som "gymnasial". Det uttrycket skall jag nog använda när det blir dags för PM-ventilering. "Jag befarar att respondentens PM håller, i bästa fall, gymnasial klass".

Jag har pluggat en del idag. Och spelat Icewind Dale och spelat musik. En ganska vanlig dag. Jag lade mig för att plugga (jag ligger alltid i min säng och pluggar) runt en 18-tiden. Jag vaknade upp, väldigt svettig klockan 20. Då ringde jag Johan och hörde mig för lite. Sen drog jag över till Johan och kikade på champions league-finalen tillsammans med honom och Mange.

Vi åt godis, chips och drack cola. Till exempel åt vi ett väldigt gott godis som hette vinterkatter (eller dylikt). Det var som lakritskritor fast med typ gott och blandat-godis innanför kritytan. Väldigt gott. Godare än man kan tro kanske till och med. Dom kan dom där katterna.

Sen gick jag hem och det var det det. Så nu sitter jag här, med mina två naturliga armar.

Inga kommentarer: