söndag 13 maj 2007

Objektifiering och ytlighet

Jag var och kikade på när min storebror körde enduro idag. Det fanns en söt endurotjej där som jag kikade lite på. En endurotjej kanske vore något. Jag är en smula sugen på att börja köra kross. Det verkar ganska roligt. Dock så är det ganska lätt att skada sig när man kör motorcykel. Det är skitsamma om jag bryter ett ben eller så men jag är lite orolig för om jag skulle skada mina händer permanent så att jag inte kunde spela piano eller gitarr och sådär.

Det känns som en kommentar angående min behandling av tjejer i den här bloggen vore på sin plats. Jag är medveten om att jag objektifierar tjejer när jag skriver om dem på det sätt som jag gör. Nästan uteslutande kommenterar jag deras utseende. Ytligt så det förslår. Problemet är att jag aldrig kommer tillräckligt nära för att objekten skall kunna bli subjekt. Jag vet ingenting om tjejer, hur de fungerar eller vilka de är. Därför förblir de objekt utifrån min synvinkel. Tjejerna i fråga är naturligtvis subjekt, rent objektivt, men det vet jag ingenting om, så det enda jag kan göra är att beskriva dem som objekt.

Jag kom hem från enduron och hängde. Jag spelade in lite på HoMMIII II, jag tror den har 14 spår nu. Vissa av spåren är dock korrigeringar och sådär. Det är iaf den mest avancerade låt jag har gjort, om man mäter avancerat i form av spår. Jag har (minst) två saker kvar att göra dock; lägga på en gitarr i den andra refrängen och lägga på en bra sång. Jag kanske lägger på nån falsett eller så också, vi får se.

Stefan kom och plockade upp mig och vi drog till Spader en sväng. Sen drog vi till v-dala. Jag träffade en gammal kursare. Hon och jag satt och pratade så till den milda grad att vi missade att kika på bandet those dancing days. Jag blev ganska missnöjd när jag upptäckte att de redan hade spelat.

I vilket fall som helst tror jag att min gamla kursare ville ha mig. Hon är vacker och bra. Det finns dock ett problem. Jag tror att hon tror att hon vill ha mig. Egentligen vill hon nog inte det. Hon känner mig nog inte tillräckligt bra. Men å andra sidan kanske inte jag känner henne tillräckligt bra och i själva verket kanske hon vill ha mig på riktigt och jag har bara missbedömt henne. Nåväl vi kanske träffas igen om ett halvår eller nåt och då kanske saken kan bli utredd.

Jag träffade Gabriel danspojke. Världens bästa dansör. De bästa dagarna i mitt liv var när dansgänget gick på Stones(Kalmars nation) och dansade som attans. Det var de två första terminerna som jag gick på universitetet. Gabriel danspojke var en ytterst väsentlig del av dansgänget. Lorre, han som håller i och dj:ar på velvet (v-dala klubben), spelade Håkan Hellströms gullbergskaj paradis - nostalgichock! (Tack Saom för det uttrycket). Vi dansade naturligtvis som attans.

I kön till garderoben pratade jag en del med en tjej som hette Maja (tror jag). Hon var skön. När jag hade fått min jacka smet jag därifrån ganska snabbt. Vad jag kanske borde ha gjort vore att stanna kvar i hennes närhet och fortsätta prata med henne. Sen kunde jag föreslagit att vi skulle gå hem till någon av oss för att prata och lyssna på musik hela natten (precis som det scenario jag har målat upp i en låt, jag kanske spelar in den nån gång). Jag skulle ha sagt det med helt ärligt uppsåt. Men det skulle inte Maja ha vetat så då skulle hon bara tro att jag ville ha ett one night stand. Fast det vet jag ju inte. Jag smet i vilket fall som helst. Som vanligt.

Jag är inte så förtjust i one night stands. Tror jag. Jag har aldrig haft något. Jag har inga moraliska problem med det konceptet. Det är bara att jag tror att jag skulle ha svårt att ha ett one night stand utan att bli kär. För jag skulle inte vilja ha ett one night stand med någon som jag inte skulle kunna bli kär i och skulle jag ha det med någon som jag skulle kunna bli kär i så skulle jag säkerligen bli kär i den. Det blir väldigt jobbigt att bli kär i någon för vilken man är ett one night stand. Man blir så sårbar helt enkelt. Jag vill inte bli sårad. Ändå går jag som en hermelin runt het potatismos. Där potatismoset är källan till såren; tjejerna.

Godnatt bloggen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men Henrik, va roligt att se att du har en blogg! Nu ska jag lusläsa den så att jag är uppdaterad om dig och ditt liv! Härligt att allt verkar vara fint med dig och Johan. Snart kommer jag hem - och då ser jag fram emot att ses. Jag ska bara se till att få de här nedra tre tentorna överstökade först..
Förresten så är jag övertygad om att den där fd. kursaren är förtjust i dig - du är ju en fantastisk människa!

Anonym sa...

=)

Det skall bli roligt att ses!

chinaeyes sa...

one night stands är värt att prova, åtminstone en gång. som jag brukar säga "jag måste få göra fel först för att kunna göra rätt sen". men skönt att veta att jag inte är den enda som är så "ohäftig" som inte kan vara nära en människa sexuellt utan att vara nära på det andra sättet.. :) det ger oss tröst i den hårda världen att inte alla människor är så fullt hårda.

Anonym sa...

Jag är mjuk som fan. Jag tror nog mer på att göra rätt hela tiden=)