torsdag 31 maj 2007

"Tillvaron är inte konstruerad för ensamma människor

Jag trodde den skulle bli det, men det har den inte" för att ungefärligen citera "En kärlekshistoria".

Idag har jag spelat Icewind Dale. Bra gjort. Jag har blivit lite inspirerad av D&D världen och kommer därför att presentera mina stats. Först en förklaring; en människa kan max ha 18 i de olika kategorierna om de inte har någon rustning, ring, vapen eller whatever som förhöjer någon av dessa stats.

Human/Bard
Neutral Good
Level 1.
exp: 153
Armor class: 10

Strength: 10
Dexterity: 11
Constitution: 9
Wisdom: 14
Intelligence: 14
Charisma: 16

Weapon profiencies:
Axe:*
Warhammer:*

Du vet, jag är ju så charmig, därför har jag 16 i charisma.

Jag har idag jobbat lite på min cowboylåt. Frågan är hur mycket cowboy det blir kvar av den i slutändan. Jag tror att den skall heta purple, föga cowboyaktigt.

Framåt kvällen samlades vi hemma hos Stina där vi avnjöt en kärlekshistoria. Sedan satt vi och pratade en massa om en massa saker. Vi hade en lång och djup diskussion om kränkningens natur. Vi diskuterade till exempel om Jesus kunde bli kränkt. Vid tolvtiden gav jag, Daniel och Jonna oss av hemåt.

Det var det det. Sa han.

5 kommentarer:

Anonym sa...

1. Är det Henrik/blirgers stats eller är det hans karaktärs siffror?

2. Kunde Jesus bli kränkt?

3. Skymfad, kränkt, skändad: tre sidor av samma mynt i stigande allvarlighets grad. Även jag har diskuterat detta mkt intressanta ämne en gång i tiden.

4. Det var längesen jag blev kränkt. Själv då?

blirger sa...

1. Det är Henrik/blirgers stats.

2. Jag tror att vi kom fram till att han inte kunde bli kränkt. Anledningen till detta är att man måste känna sig kränkt för att bli kränkt (en annan sak vi kom fram till).

3. Ohh, skändad vill man ju inte bli alltså.

4. Det var längesen här också. Jag vet inte riktigt när man är kränkt. Jag hoppas att jag inte har blivit det någon gång, men det har jag nog.

Anonym sa...

1. Jag blir lite nyfiken på vad normalvärdet ligger på. Är sugen på att göra en liknande tabell för mig själv...
Respekt förresten med din yx-skicklighet...

3. kan man skända honom då? Man kan ju skända både det ena och det andra. Gravar t.ex.

4. De flesta lär väl ha blivit kränkta i grundskolan om inte annat...

Anonym sa...

1. Jag tror att normalvärdet ligger på 10, för om man får under 10 så får man negativ bonus. Maxet för människor ligger som sagt på 18 (i vissa senare regler kan en människa gå över 18 när den når en viss level eftersom en av statsen går upp typ var tredje level eller vad det är). Styrkan är dock lite speciell, där ligger maxet på 18/00. Där 18/00 är högre än t.ex 18/92 och även 18/01.

3. Hmm, ja kanske. Skändad verkar ha en lite mer objektiv klang.

4. Ja, det kanske är sant. Det fanns nog tillfällen då man var kränkt, inte minst av de äldre barnen.

Anonym sa...

Nu tänker jag fortsätta den här diskussionen på facebook. Haha!